“Teun fietst nu zelfstandig naar school – dat hadden we een jaar geleden niet durven dromen”
Teun (16) uit Breda heeft autisme en vond fietsen in het verkeer lange tijd spannend. Via het project MEE op Weg oefende hij met een reismaatje en leerde hij stap voor stap zelfstandig naar school te reizen. Zijn moeder Alexandra deelt hun ervaringen met het traject en de impact op Teun.
Alexandra: “Als gezin fietsen we eigenlijk overal naartoe. Voor een boodschap, een afspraak. Maar Teun heeft daar nooit van gehouden. Door zijn autisme is deelnemen aan het verkeer ook lastig. Hij vindt het spannend, heeft moeite met alle prikkels en onoverzichtelijke situaties. Op de basisschool ging hij met het leerlingenvervoer naar Oosterhout. Dat was fijn en praktisch, maar het busje kwam vaak te laat. Zijn schooldag begon dan al met stress. Ook op de middelbare school in Breda bleef hij gebruikmaken van leerlingenvervoer. Zelf fietsen was geen optie: te druk, te chaotisch, te veel om te overzien.
Eerste kennismaking MEE op Weg
Toen de gemeente ons wees op MEE op Weg, waren we meteen nieuwsgierig. In mei 2025 konden we starten met het traject. Er werd een reismaatje aan Teun gekoppeld die met hem zou oefenen. Er was meteen een klik. Het reismaatje stelde samen met Teun en met ons een reisplan op. Teun wilde oefenen met zijn hand uitsteken en een goed fietstempo aanhouden. Wij wilden vooral dat hij veilig zou leren deelnemen aan het verkeer.
Meters maken
In de zomervakantie zijn Teun en het reismaatje écht begonnen. Iedere week fietsten ze samen van huis naar school. Eerst één route, daarna ook alternatieve wegen: rustig, iets drukker, en uiteindelijk de drukke route. Teun leerde hoe hij op verschillende manieren naar school kon fietsen. Zijn reismaatje fietste achter hem, observeerde en evalueerde. Ze hebben die weken echt meters gemaakt.
Zelf keuzes maken
Na de zomervakantie kon Teun eigenlijk al zelfstandig naar school fietsen. Zijn reismaatje ging nog een paar keer mee, vooral voor het vertrouwde gevoel. Ze gaf hem keuzes onderweg: links of rechtdoor? Zo leerde hij verkeerssituaties inschatten en zelf keuzes te maken. En nu? Nu fietst Teun iedere schooldag zelfstandig. Het gaat zó goed. Hij heeft vrijheid en bepaalt zijn eigen ritme; hij hoeft niet meer te wachten op het busje van het leerlingenvervoer. Hij heeft geleerd met een planning te werken: ‘Als ik ergens om 09.00 uur moet zijn, dan moet ik om 08.30 uur vertrekken.’ Dat is een heel nieuwe fase.
Ontspannen naar school
MEE op Weg heeft ons enorm geholpen. Als ouder kun je wel oefenen, maar met autisme is dat niet altijd makkelijk. Teun vond ons vaak te betuttelend. Mijn man en ik hebben het wel geprobeerd, maar oefenen liep vaak uit op frustratie en ruzie. Met zijn reismaatje voelde het anders: veilig, rustig, helpend. Als Teun nu uit school komt, is hij ontspannen. Hij heeft zijn hoofd leeg kunnen maken op de fiets. Hij zit beter in zijn vel, heeft minder stress en doet het daardoor ook goed op school. We zijn allemaal blij. En vooral trots!”