Leren & ontwikkelen bij MEE

Daar waar professionals werken, is dit onlosmakelijk verbonden met leren en ontwikkelen. Ons werkveld is continu in beweging en MEE professionals zijn dat ook. De manier waarop wij leren moet hierop aansluiten, moet flexibel zijn en verbonden zijn aan het dagelijkse werk. Door werken en leren steeds actief te koppelen ontstaat een cultuur waarin leren met- en van elkaar, gevoed wordt.

Goed vakmanschap als basis van dienstverlening

De cliëntondersteuner van MEE maakt het verschil in integrale teams door haar onderscheidende expertise in te zetten gericht op mensen met een beperking en hun omgeving. Om dit te kunnen doen heeft MEE West-Brabant in het MEE Leerhuis eigen leergangen ingericht. Cliëntondersteuners van MEE hebben in basis een opleiding op hbo-niveau afgerond die gerelateerd is aan het sociaal domein. De aanvullende leergangen van MEE zijn gericht op specifieke kennis en vaardigheden die zorgen dat de MEE-cliëntondersteuner expert is op leven met een beperking. Om de professionele identiteit verder vorm te geven is ook intervisie een belangrijke onderdeel bij het verder ontwikkelen van dit vakmanschap dat we MEE proof noemen.

70-20-10-leerprincipe

Onze leervisie

Het grootste deel van het leerproces vindt plaats op de werkplek en vanuit het eigenaarschap voor het eigen leerproces van de cliëntondersteuners. Dit betekent dat deskundigheidsbevordering meer moet bieden dan alleen de traditionele vormen van scholing, zoals het volgen van een training. Binnen MEE West-Brabant werken we volgens het 70-20-10-leerprincipe; het meeste leerrendement wordt behaald op de werkplek, in contact met cliënten, door deelname aan projecten of door netwerkbijeenkomsten (70). Daarnaast wordt geleerd door feedback en samenwerken met collega’s (20) en uiteraard ook door het volgen van bijvoorbeeld trainingen, workshops of E-learnings (10).

Cliëntondersteuner als lerende professional

De MEE-cliëntondersteuner is lid van de beroepsvereniging BCMB en geregistreerd als cliëntondersteuner bij het registerplein. Hierdoor conformeert hij zich aan de daarbij behorende beroepscode. MEE West-Brabant richt hier het werken en leren zo op in, zodat de cliëntondersteuner in staat wordt gesteld de benodigde punten voor herregistratie te behalen.

Registratie betekent dat je als professional voldoet aan de gestelde registratiecriteria, die de kwaliteit borgen. Als je geregistreerd bent, laat je werkgevers, cliënten en opdrachtgevers als gemeenten en zorgverzekeraars weten:

  • dat je voldoet aan de vereiste criteria om jouw werk goed uit te voeren;
  • dat je expert bent in je vak en dat ook wilt blijven;
  • dat je jouw vakkennis actueel houdt;
  • dat je je op persoonlijk en professioneel vlak blijft ontwikkelen (middels reflectie).

MEE West-Brabant faciliteert alle cliëntondersteuners in hun ontwikkeling als lerende professional.

Contact MEE West-Brabant

Het Regionaal Service Punt van MEE West-Brabant is elke werkdag bereikbaar van 09.00 tot 13.00 uur.

Meldpunt Crisiszorg

Heb je te maken met een noodsituatie, bel naar Meldpunt Crisiszorg West-Brabant. Dit is dag en nacht bereikbaar.